Vai nākamajā stundā mēs arī strādāsim ar interaktīvo tāfeli?

publicēts: 2014-02-25

Evija Rozentāle, Rīgas Franču Liceja skolotāja

 

Aizvadītajā gadā, pēc interaktīvās tāfeles programmas ActivInspire rīku un digitālo materiālu veidošanas principu apgūšanas, izstrādāju interaktīvus materiālus mājturībā un tehnoloģijās, kā arī kulturoloģijā. Un turpinu to darīt joprojām, arvien vairāk Power Point prezentācijas materiālu aizstājot ar interaktīviem digitālajiem materiāliem, kuros gan es, gan skolēni var veikt dažādas darbības. Kāpēc?

 

No skolotājas pozīcijas raugoties, digitālo resursu izmantošanai, manuprāt, ir vairākas būtiskas priekšrocības:

 

  • iespēja mainīt veicamo uzdevumu secību,
  • ļoti daudzveidīgu rīku izmantošana,
  • iespēja skolēniem praktiski darboties, izmantojot mūsdienu tehnoloģijas.

 

Rīks Cita lapa dod iespēju digitālo materiālu pielāgot skolēnu vajadzībām – kādu no uzdevumiem izlaist, mainīt secību vai kādu jautājumu aplūkot padziļināti. Digitālais materiāls ir viens, taču ar to strādāt var katrā klasē atšķirīgi. Kopā ar vienu no 3.klases skolēniem mājturības stundā pētījām baltmaizes un kliju maižu sastāvu, jo šos maizes veidus skolēni lieto visvairāk ikdienā, savukārt ar pārējām divām klasēm pētījām izdevīgākās cenas noteikšanas principus un veselīgumu baltmaizēm un graudu maizēm. Savukārt 5.klasēs, runājot par brokastīm, atkārtojām par graudu uzbūvi no 3.klasei paredzētā digitālā materiāla „Iepirkšanās (maizes izstrādājumi)” un skolēni noteica, kurus pārtikas produktus gatavo no kuriem graudiem, lai pēc tam nākamajā nedēļā praktiski pagatavotu brokastis mācību virtuvē. 

 

Pārliecinājos, ka atkarībā no metodikas – interaktīvo materiālu izmantot dažas minūtes mācību stundā vai strādāt ar to visu stundu, liela nozīme ir tam, cik daudzveidīgus rīkus digitālajos materiālos izmanto. Piemēram, strādājot 1.un 2.klasē ar tēmām „Augļi un ogas” un „Dārzeņi”, skolēniem uzmanība un interese neatslāba visu mācību stundu, ko veicināja daudzveidīgu rīku izmantojums dažādi veicamos uzdevumos.  Stundas beigās skolēni taujāja, vai nākamreiz mēs arī strādāsim ar interaktīvo tāfeli, jo tas viņiem bija aizraujoši un stunda esot pagājusi nemanot. Ja digitālos mācību materiālus izmanto tikai daļā stundas, tad rīku daudzveidībai, manuprāt, nav tik noteicoša loma, kaut gan intereses radīšanai par stundas tēmu tas var noderēt. Piemēram, 11.klasē reizēm ir ļoti grūti ieinteresēt puišus mākslas vēsturē, taču, kad ar rentgena rīku uzskatāmi nodemonstrēju, ka patiešām Mikelandželo Dievu ar debess būtnēm Siksta kapelas griestos ir domājis kā Augstāko Saprātu, šo tēlu grupu atveidojot cilvēka smadzeņu formā, visi skolēni pieslēdzās tēmai un aktīvi iesaistījās uzdevumu veikšanā. Lai pēc kāda laika neaizmirstos, kuri rīki un kādā veidā izmantoti katrā darblapā, ļoti noderīgi ir piezīmju pārlūki.

 

Manuprāt, mājturībā būtiski iegūt ne tikai praktiskas iemaņas radošu darbu darināšanā dažādās tehnoloģijās, bet arī gūt iemaņas dzīves prasmēs – kā saprātīgi iepirkties, kas ir patērētāju tiesības un kā rīkoties, ja tās ir pārkāptas, kas jāņem vērā, iepērkoties internetā, kādai informācijai uz preču marķējumiem vajadzētu pievērst uzmanību utml.  Ja šos finanšu pratības jautājumus ar skolēniem pārrunā teorētiski, tad lielākoties dzirdami iebildumi – skolotāj, mēs taču to visu jau zinām, taču darbojoties ActivInspire programmā ar dažādiem praksē balstītiem uzdevumiem, skolēniem ir iespēja sevi pārbaudīt, pietam skolēniem  interesanta ir pati darbošanās pie interaktīvās tāfeles, ar balsošanas pultīm individuāli veikt uzdevumus.

Kad 4.klases skolēni izpētīja, kuras elektriskās ierīces un cik daudz mājsaimniecībās ir vidēji valstī, ar balsošanas pultīm noskaidrojām arī, kāda ir situācija klasē. Viņi ar lielu interesi skatījās, kā veidojas statistika par klasi un kāda tā ir salīdzinājumā ar valsti. Neizmantojot balsošanas pultis, būtu neētiski ar skolēniem pārrunāt, kuras elektroierīces katram ir mājās, lai pēc tam aprēķinātu, kā to lietošana ietekmē rēķinu par elektrību. Šajā gadījumā bija iespējams pietuvināti dzīvei pētīt, kā veidojas elektrības patēriņa apjoms.

 

Mana pārliecība ir, ka jaunās informācijas tehnoloģijas mācību procesā ir jāizmanto saprātīgā apjomā un mērķtiecīgi, taču, ja skolotājam paredzēts stāstījums par tēmu, tad labāk to aizstāt ar skolēnu praktisku darbošanos pie interaktīvās tāfeles – vairāk paliks atmiņā un stunda noteikti būs aizraujošāka. Ieguldītais laiks digitālo materiālu izstrādē skolotājam atmaksājas, sajūtot gandarījumu, kad redzi skolēnu interesi, mirdzošās acis un izaugsmi.



Lasīt komentārus (0)
Iesaki citiem:

Bloga autori

Viktorija Vorobjova, Jūrmalas pilsētas Mežmalas vidusskolas latviešu valodas un literatūras skolotāja
Interaktīvās tehnoloģijas aizraujošākai latviešu valodas apguvei
Anita Vēciņa, Izglītības uzņēmuma”Lielvārds” fizikas projektu atbildīgā redaktore Carnikavas pamatskolas fizikas skolotāja
Fizikas laboratorijas darbi un ActivExpression2
Antra Freimane, Mārupes pamatskolas skolotāja
Kā reizrēķina mācīšanos padarīt aizraujošāku?
Evija Rozentāle, Rīgas Franču Liceja skolotāja
Vai nākamajā stundā mēs arī strādāsim ar interaktīvo tāfeli?
Maija Katkovska, Net-Safe Latvia Drošāka interneta centra vadītāja
Kopā par labāku un mācību procesā izmantojamu internetu
Madara Pelnēna, Iespējamā misija, Cēsu 2. pamatskolas skolotāja
Mūsdienu izglītības tehnoloģijas - iespēja, kas jāizmanto
Mārtiņš Kālis, macibuvideo.lv
Mācību video
Māris Jansons, "Lielvārds IT" apmācību speciālists
Interaktīvās metodes
ActivBoard.lv sociālajos tīklos
Interaktīvas darblapas veidošanas pamati
Apmācību iespējas ActivBoard.lv
Bezmaksas apmācības iespējas PrometheanPlanet
John Collick (Lielbritānija) prezentācija “Tehnoloģijas un izglītība 21. gadsimtā – iespējas un izaicinājumi”
"Lielvārds IT" tehniskais atbalsts
Kā nodrošināt pilnvērtīgu projektora darbību?
Atgriežoties skolā
Sagatavojieties vasaras brīvlaikam
Kā pieteikt radušos tehnisko problēmu?
Kā paildzināt projektora kalpošanas laiku?
Andris Gribusts, "Lielvārds IT" vadītājs
Mācīt, lai vērtētu? .. Vai vērtēt, lai mācītu?
Puzles veidotājs ActivInspire programmatūrai
Manā klasē ir interaktīvā tāfele, ko tagad?

Datums

2014. gads
Augusts
Interaktīvās tehnoloģijas aizraujošākai latviešu valodas apguvei
Maijs
Fizikas laboratorijas darbi un ActivExpression2
Marts
Kā reizrēķina mācīšanos padarīt aizraujošāku?
Februāris
Vai nākamajā stundā mēs arī strādāsim ar interaktīvo tāfeli?
Kopā par labāku un mācību procesā izmantojamu internetu
Janvāris
Mūsdienu izglītības tehnoloģijas - iespēja, kas jāizmanto
2013. gads
Augusts
Mācīt, lai vērtētu? .. Vai vērtēt, lai mācītu?
Jūlijs
Puzles veidotājs ActivInspire programmatūrai
Jūnijs
Interaktīvās metodes
Februāris
ActivBoard.lv sociālajos tīklos
2012. gads
Decembris
Interaktīvas darblapas veidošanas pamati
Novembris
Kā nodrošināt pilnvērtīgu projektora darbību?
Septembris
Apmācību iespējas ActivBoard.lv
Mācību video
Augusts
Atgriežoties skolā
Bezmaksas apmācības iespējas PrometheanPlanet
Jūlijs
John Collick (Lielbritānija) prezentācija “Tehnoloģijas un izglītība 21. gadsimtā – iespējas un izaicinājumi”
Maijs
Sagatavojieties vasaras brīvlaikam
Aprīlis
Kā pieteikt radušos tehnisko problēmu?
Marts
Kā paildzināt projektora kalpošanas laiku?
Manā klasē ir interaktīvā tāfele, ko tagad?

Atslēgas vārdi

Interaktīvā tāfele
izglītība
ActivInspire
inovācija
activboard
21. gadsimts
activexpression
apmaciba
skolotājs
skolēns